Tekst: w skrócie

Punktem skupienia uwagi i celem jest temat szkolenia

Poznajesz aplikację od A do Z

Dowiadujesz się o rzeczach które Ci umykają w trakcie własnej nauki

Uzupełniasz luki w wiedzy

Najczęściej dzielone na poziomy zaawansowania

Przeważnie trwają 2 dni (12 godzin)

Możesz wybrać poziom zaawansowania lub przejść ścieżkę szkoleniową

Lepiej poznajesz zależności pomiędzy narzędziami i funkcjami

Łatwiej zrozumiesz metodykę pracy w całej aplikacji

Możesz znaleźć lepsze metody na rozwiązanie Twoich zadań

Opis i cel szkoleń standardowych aplikacji Microsoft
Schemat szkoleń standardowych

Szkolenie standardowe to najbardziej znana i najpopularniejsza forma szkoleń. Wiele firm i nawet wielu ludzi, w tym zarządzających szkoleniami w firmach, nie zna innych form szkoleń. Wielu uważa, że wie wszystko o takim typie szkoleń: po co są, dla kogo, dlaczego takie. Tak naprawdę są to przyzwyczajenia i warto wrócić do genezy tego typu szkoleń.

Zasadniczo szkolenie standardowe ma na celu poznanie przez uczestnika całej aplikacji, której szkolenie dotyczy. Przysłowiowo od A do Z, czyli przeznaczenie aplikacji, interface, jej funkcje i narzędzia oraz metodykę pracy w owej aplikacji. Z tego pełnego wachlarza możliwości uczestnik korzysta w pełni lub wybiórczo – wg potrzeb – by realizować swoje potrzeby za pomocą poznanej aplikacji.

Aplikacje są zbudowane wg różnych pomysłów, jednak prawie każda ma funkcje i narzędzia, które są łatwe do zauważenia i znalezienia, jak i takie, które z trudem można odnaleźć w strukturze interface’u. Funkcjonalność bywa również albo bardzo intuicyjna, albo skomplikowana. Z istnienia tych ukrytych i skomplikowanych funkcji wiele osób nie zdaje sobie sprawy, dlatego szkolenia standardowe – dzięki programowi zawierającemu wszystkie tematy – są tak ważną formą edukacyjną.

Doświadczenie w prowadzeniu szkoleń wskazuje, że niezależnie od poziomu wiedzy dotyczącej danej aplikacji, wiele osób nie zna często fundamentalnych mechanizmów działających w aplikacji. W takich sytuacjach nie pomoże szukanie rozwiązań np. w zasobach internetu, gdyż szukający nawet nie wie, czego szukać. Dopiero szkolenie standardowe prowadząc uczestnika krok po kroku odkrywa przed nim wszystkie owe mechanizmy, funkcje i narzędzia.

Poziomy zaawansowania

W większości aplikacje są bardzo rozbudowane. Mają ogromne możliwości. Zebranie zatem całej tematyki w jednym szkoleniu jest niemożliwe, dlatego szkolenia standardowe są dzielone najczęściej wg poziomu zaawansowania. W zależności od rozbudowania aplikacji dzieli się na jeden, dwa lub trzy poziomy zaawansowania. Może to być zatem jeden poziom dla prostych aplikacji (np. Microsoft OneNote), dwa poziomy: podstawowy i zaawansowany dla bardziej złożonych (np. Microsoft PowerPoint), albo na trzy poziomy przy rozbudowanych aplikacjach: podstawowy, średniozaawansowany i zaawansowany (np. Microsoft Excel).

Należy jednak pamiętać, że podział ten jest bardzo umowny i subiektywny. Nie należy tych poziomów traktować dosłownie jako stopnia trudności. Kryteria – decydujące o przynależności danego tematu do określonego poziomu zaawansowania – wynikają w zasadzie z kolejności ich poznawania według logiki i zależności pomiędzy narzędziami i funkcjami, a nie ze stopnia ich trudności.

Gdyby podział na stopnie zaawansowania traktowany był rzetelnie i dosłownie, to poziomy najczęściej byłyby dwa: podstawowy i zaawansowany, a każdy temat znajdowałby się na obu poziomach z tą różnicą, że na poziomie podstawowym uczestnik poznawałby najłatwiejszy sposób wykorzystania danego narzędzia, czy funkcji, a na poziomie zaawansowanym znów poznałby ten sam temat, ale już z wykorzystaniem go w bardziej zaawansowanej formie. Dobrym przykładem są formuły w Excelu i wykorzystane w nich funkcje. Na szkoleniu podstawowym uczestnik poznaje zupełnie podstawowe funkcje i zasady adresowania w formułach, a na poziomie zaawansowanym kolejne funkcje, ale już zagnieżdżone i bardziej zaawansowane adresowanie.

Podium

Trzeba mieć również świadomość, że nie wszystkie tematy z danej aplikacji trafią na jakiekolwiek szkolenie. W większości aplikacji zagadnień jest tak dużo, że nie sposób wszystkie zmieścić w trzypoziomowy podział. Wiele firm szkoleniowych stara się wręcz upchać w programie jednego poziomu zaawansowania jak najwięcej tematów. Wydaje się pozornie, że to dobre szkolenie, że wiele nauczy. Niestety jest odwrotnie. Po pierwsze człowiek ma ograniczoną percepcję. Po drugie, aby zagadnienie dobrze zrozumieć to trzeba je przećwiczyć, a to zajmuje swój czas.

Przykładowo gdyby wszystkie tematy (narzędzia, funkcje, metodyka, skróty, itd.) Excela chcieć umieścić na szkoleniach, to 2-dniowych szkoleń z całego Excela podzielonych na poziomy zaawansowania, musiałoby być gdzieś około 10.

Dlatego w Firmie Horn Net obowiązuje przede wszystkim zasada „Lepiej mniej, ale dobrze”, a każdy program jest jedynie propozycją i chętnie dopasowujemy go do potrzeb Klienta. Na szkoleniach realizowanych przez naszą Firmę łączymy również zarówno ów podział umowny wynikający z logicznej kolejności poznawania poszczególnych narzędzi i funkcji aplikacji, jak i podział zaawansowania rzeczywisty wynikający z poziomu trudności. Chcemy przez to sprawić, aby uzyskana wiedza potwierdzona certyfikatem była prawdziwa, praktyczna i funkcjonalna.

Czas trwania

Czas trwania to najtrudniejsza część w planowaniu szkoleń standardowych dlatego, że jest jest wypadkową dwóch sprzecznych ze sobą kwestii: efektywności i kosztów.

Szkolenie, by było efektywne, powinno trwać jak najdłużej dając uczestnikowi czas na przyswojenie wiedzy teoretycznej, a następnie naukę wykorzystania jej w praktycznych przykładach. Jest rzeczą oczywistą, że wymaga to sporo czasu. Jaki jest realny czas trwania szkolenia jednego poziomu by był to czas efektywnie wykorzystany, a uczestnik mógł wyjść ze szkolenia z wymaganą wiedzą? Co najmniej 4 lub 5 dni po 6 godzin. W takim czasie trwania jest czas zarówno na teorię, jak i na praktykę, czyli warsztaty.

Niestety generuje to spore koszty. Koszty podwójne. Po pierwsze cena szkolenia, a po drugie oderwanie uczestnika od innych jego obowiązków na kilka dni. Takich kosztów – co zrozumiałe – nikt nie chcę ponosić. Planując szkolenie powinno się bardzo poważnie wziąć pod uwagę kwestię wydajności i mądrze wypracować kompromis z kosztami. Dla naszych szkoleń najczęściej rekomendowanym czasem trwania szkolenia standardowego są 3 dni po 6 godzin zegarowych. Uważamy, że to najlepszy kompromis. Wydane pieniądze mają wtedy największy sens.

W praktyce klienci wybierają jednak najczęściej szkolenia trwające 2 dni po 6 godzin zegarowych na jeden poziom. Może to być jeszcze efektywne np. dla PowerPoint pod warunkiem, że dotyczy to uczestników, którzy już aplikację w miarę znają, ale trudno mówić o efektywnym szkoleniu 2-dniowym dla jakiegokolwiek poziomu Excela.

Zauważyliśmy, że częściej dla Firm problemem jest brak pracownika na jego stanowisku pracy niż cena szkolenia. Dlatego w Firmie Horn Net Jednicki zachęcamy Klientów do bardzo różnych modeli czasowych szkoleń standardowych, aby zminimalizować koszt oderwania pracownika od jego obowiązków, ale aby jednak uczestnicy mieli dużo czasu na szkolenia.

Jest to możliwe jeżeli Klient zamówi parzystą liczbę szkoleń. Na przykład przy 2 szkoleniach proponujemy, aby zamiast zrealizować najpierw jedno szkolenie (A), a potem drugie szkolenie (B), tak jak na poniższym schemacie:

Tabela standardowej realizacji dwóch szkoleń

dwa szkolenia odbywały się przez 6 dni, ale po 3 godziny zegarowe dziennie każde. Wtedy w jednym dniu mamy poranną grupę jednego szkolenia (A) i  popołudniową grupę drugiego szkolenia (B):

Tabela realizacji dwóch szkoleń równolegle

Jeżeli Klient zamówi 4 szkolenia, to można przy takim samym trybie dwóch grup dziennie przeplatać szkolenia: najpierw przez pierwsze 3 dni pierwsza część pierwszego (A) i drugiego szkolenia (B), potem przez kolejne 3 dni pierwsza część trzeciego (C) i czwartego szkolenia (D), by po nich kolejne 3 dni to była druga część pierwszego (A) i drugiego szkolenia (B), a na koniec ostatnie 3 dni drugiej części trzeciego (C) i czwartego szkolenia (D):

Realizacja równoległa 4 szkoleń

Jesteśmy też otwarci na wszelkie pomysły Klientów w tej mierze i bardzo elastyczni.

Dla kogo są te szkolenia

Szkolenia standardowe adresowane są przede wszystkim do osób chcących poznać całą aplikację oraz dla tych, którzy chcą wiedzę o aplikacji kompleksowo uzupełnić. Mogą to byś osoby, które owej aplikacji nie znają wcale lub znają ją częściowo, albo czują, że mimo, iż wydaje im się, że wiedzą wszystko, zauważają w pewnych sytuacjach braki wiedzy, które nie sposób określić.

Przykładem może być osoba, która nigdy nie używała PowerPointa, ale – np. z powodu zmiany stanowiska – stanęła przed zadaniem tworzenia prezentacji. Chce wiedzieć co i jak można zrobić w PowerPoincie, znać jego możliwości i sposób pracy w aplikacji. Zapisuje się zatem na szkolenie standardowe, aby od początku do końca poznać możliwości PowerPointa.

Kolejnym przykładem osoby może być człowiek, który pracuje w Excelu, ale np. wykonuje tylko czynności, które ktoś mu przekazał lub ma po prostu świadomość, że można wiele rzeczy zrobić wydajniej, ale nie wie jak. Chce wiedzieć więcej: co może zrobić lepiej, co szybciej, a co wydajniej. Nie potrafi określić konkretnych narzędzi, które mogą mu w tym pomóc, więc realizuje szkolenie standardowe, aby poznać narzędzia i funkcje i móc później wybrać te, które najlepiej zrealizują jego potrzeby.

Bardzo ciekawym przykładem podejścia do szkoleń standardowych wykazała się kiedyś, w pewnej dużej korporacji, grupa programistów sterowania urządzeń technicznych. Wszystkie projekty dokumentowali za pomocą stworzonej przez siebie aplikacji bazującej na Microsoft Access. Ich aplikacja była dość skomplikowana i rozbudowana. Musieli posiadać dużą wiedzę na temat Accessa, aby ją stworzyć. Jednak zamówili 4 szkolenia standardowe: podstawowe, zaawansowane, programowania Visual Basic i tworzenia aplikacji. Na pytanie po co im poziom podstawowy i nawet zaawansowany (aplikacja, którą stworzyli daleko wybiegała potrzebną widzą ponad poziom zaawansowany), odpowiedzieli, że są samoukami i doświadczają dość często zjawiska błędów, których nie są w stanie zdiagnozować. Uważali, że mają pewne braki w wiedzy o Accessie, ale nie wiedzą dokładnie jakie, dlatego zdecydowali się przejść wszystkie poziomy szkoleń standardowych Accessa.

Szkolenia pojedyncze i ścieżki szkoleniowe

Na początku opisu szkoleń standardowych podaliśmy najważniejszy cel tych szkoleń: poznanie przez uczestnika całej aplikacji. Jednak zdecydowana większość aplikacji jest na tyle rozbudowana, że nie można wszystkich jej narzędzi, funkcji i metodyki zmieścić w jednym szkoleniu. Musiało by trwać nawet 10 dni.

Dlatego – o czym też już wspomnieliśmy – dokonuje się subiektywnego i umownego podziału na poziomy zaawansowania. Ten podział – oprócz oczywistej kwestii rozłożenia materiału na kilka szkoleń – daje jeszcze uczestnikowi możliwość wyboru tego fragmentu wiedzy o aplikacji, której potrzebuje bez potrzeby realizacji szkolenia z zakresu, który już zna. Pojawia się jednak problem: który poziom najlepiej wybrać. Nie jest możliwe idealne zgranie brakującej wiedzy uczestnika z programem szkolenia.

Dlatego programy szkoleń standardowych w Firmie Horn Net dzielimy na dwa rodzaje: pojedyncze szkolenia, które traktowane są niezależnie od innych szkoleń i szkolenia oparte na ścieżce szkoleniowej.

Szkolenia pojedyncze

Kamien1

Szkolenia nie będące częścią żadnej ścieżki szkoleniowej mają charakterystyczny i niezależny od innych szkoleń program. Co decyduje o tym jakie tematy umieścić w programie o określonym poziomie zaawansowania?

Po pierwsze zróżnicowana wiedza uczestników powoduje, że program szkoleń pojedynczych musi zawierać również najważniejsze tematy z poziomu niższego, a przynajmniej te, które są niezbędne do zrozumienia tematów z poziomu bazowego.

Po drugie należy wziąć pod uwagę, że szkolenia pojedyncze są tymi najczęściej wybieranymi ze względu na koszt ścieżek szkoleniowych (kilka szkoleń) i dlatego uczestnicy realizują tylko jeden poziom zaawansowania. Są natomiast tematy (narzędzia i funkcje w aplikacji), które są tak ważne, tak popularne i tak potrzebne, że gdyby umieścić je tylko w jednym poziomie, to uczestnicy nie trafiając na ten poziom byliby poszkodowani. Idealnym przykładem jest tabela przestawna w Excelu. Temat ten umieszcza się w każdym z trzech poziomów. Dlatego trzeba mieć świadomość tego, że programy szkoleń pojedynczych niejako się zazębiają w pewnym zakresie tematów.

Biorąc to wszystko pod uwagę w Firmie Horn Net program szkoleń pojedynczych jest jedynie propozycją i na każdym etapie planowania i realizacji szkolenia możemy dostosować program szkolenia. Nawet (a właściwie najczęściej) już w trakcie samego szkolenia. Oczywiście tylko wtedy, jeżeli Klient wyraża taką chęć.

I jedna z najważniejszych cech szkoleń pojedynczych: przeznaczone są dla osób, które w najbliższym czasie nie planują realizować szkolenia na wyższym poziomie. W przeciwnym wypadku powinni skorzystać ze szkoleń opartych na ścieżkach szkoleniowych, aby koszty (czas i pieniądze) były wykorzystane wydajnie.

Proponowane tematy szkoleń pojedynczych znajdziesz tu: Lista standardowych szkoleń

Ścieżki szkoleniowe

Programy tych szkoleń to jaskrawy, ale wciąż umowny podział wszystkich tematów podzielonych na kilka szkoleń. Każdy poziom zaawansowania jest jednocześnie kolejnym krokiem na ścieżce szkoleniowej. To jak serial z rozbudowaną fabułą podzielony na odcinki.

Z założenia każda chętna osoba realizuje wszystkie kroki wybranej ścieżki szkoleniowej. Uczestnictwo w wybranym poziomie zaawansowania (kroku) jest uzależnione od ukończenia poziomu poprzedniego (kroku poprzedniego)

Jest to najlepszy wybór dla tych osób, które chcą poznać aplikację od początku do końca.

Pozornie koszt na osobę jest dość duży, ale praktyka zamawiania szkoleń przez Klientów pokazuje, że bardzo często jednak wiele osób w krótkim czasie realizuje dwa pojedyncze szkolenia o różnych poziomach. Jest to nieprzemyślane i nieefektywne, gdyż osoba taka na dwóch różnych szkoleniach dowiaduje się kilku tych samych rzeczy marnując na to czas. Gdyby te osoby od razu zorganizować na ścieżce szkoleniowej, to i ich czas, i wydane środki finansowe byłyby wykorzystane optymalnie – lepiej. Warto się nad tym zastanowić.

Kamien3

Porównanie

Porównanie programów szkoleń pojedynczych i tych opartych na ścieżkach szkoleniowych można obrazowo przedstawić na następującym diagramie, na którym szkolenia pojedyncze zachodzą na siebie z listą zagadnień, a szkolenia oparte na ścieżce szkoleniowej występują jeden po drugim – koniec jednego jest początkiem następnego:

Schemat podziału tematów na poziomy zaawansowania szkoleń pojedynczych

Schemat podziału tematów na poziomy zaawansowania w szkoleniach pojedynczych

Schemat podziału tematów na poziomy zaawansowania szkoleń opartych na ścieżce szkoleniowej

Schemat podziału tematów na poziomy zaawansowania w szkoleniach opartych na ścieżce szkoleniowej